STEP IN DEVELOPING INTERPRETIVE MEDIA DEVELOPMENT :)

 



Assalamualaikum dan hai semua. Jadi harini nisya nak bagitahu tentang cara nak buat step in developing interpretive media development di blog nisya. 


HOW YOU DESIGN YOUR BLOG

Semasa saya buat semua ni, saya hanya menggunakan Canva untuk buat semua design-design yang saya gunakan sebelum ni. Dengan menggunakan design yang ada di dalam Canva ia akan buat blog saya bertambah cantik. 


Pada bahagian kiri, boleh nampak recommended for you, so semua design yang ada boleh kita pilih untuk design dan ikut kreativiti kita sendiri. Jadi semua orang boleh pilih apa sahaja design yang kita hendak. Saya juga buat header pada blog saya, saya gunakan design Canva.


Jadi ini adalah Header blog saya.


HOW YOU IDENTIFY THEME FOR YOUR BLOG

Jadi saya akan terangkan langkah untuk membuat theme di blog saya.

Langkah 1

Di sebelah kiri blog, tekan Theme



Langkah 2

Bila dah je tekan theme tersebut, ia akan keluar seperti contoh di bawah.



Langkah 3

Selesai sahaja, tekan apply jika theme itu yang saya pilih



Langkah 4

Seterusnya, anda boleh menukar latar belakang blog and warna nya juga. Itu pengikut kesesuaian blog anda. Anda boleh memilih warna apa sahaja. Selepas itu, bila selesai sahaj memilih latar belakang dan warna untuk blog anda dan klik save. 



HOW YOU ORGANIZE YOUR CONTENT

Text

Untuk kegunaan text, saya kebiasaannya gunakan text yang ada di dalam blog ini sahaja. Semua text saya gunakan yang sama sahaja agar ia kelihatan sama dan cantik sahaja untuk kegunaan blog saya sendiri.


Picture

Untuk kegunaan gambar pula, saya menggunakan gambar yang melambangkan sesuautu makna yang ada berkait tentang gambar tersebut yang saya akan ceritakan. Sekiranya gambar itu membahaskan tentang topik yang mengenai isu terkini maka saya akan ceritakan tentang gambar tersebut. Semua gambar akan melambangkan setiap cerita disebalik tersebut. Jadi saya akan menanggap gambar itu sebahagian dari topik yang akan saya ceritakan. Setiap topik yang diberikan dari itu memberikan makna yang cukup mendalam tentang gambar itu. 


Video

Untuk kegunaan video pula, semua video yang dirakam amat bermakna untuk dijadikan memori. Ianya juga memberikan makna juga untuk di rekod agar ia dijadikan kenangan indah untuk masa akan datang. 


HOW YOU WANT TO SHARE YOUR BLOG TO OTHERS

Langkah 1: Promote kepada kawan dan juga keluarga saya

Langkah 2: Promote melalui post di Instagram, Facebook dan juga WhatsApp's

Langkah 3 Letakkan juga di Highligh

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AKTIVITI KE TIGA : PULAU TIOMAN

PORTLUCK DAY WITH MY PA :)

AKTIVITI KE DUA : PULAU TIOMAN :)